Dieta niskotłuszczowa – czy jest dla każdego?

W czasach zwiększonej świadomości o prawidłowym odżywianiu pojawia się coraz więcej rodzajów diet. Warto mieć świadomość, jakie zasady ma dana dieta i czy aby na pewno jest przeznaczona do założonych przez nas celów. Niezwykle istotne jest zgłębienie wiedzy na temat stosowanej diety, ponieważ nie każda będzie odpowiednia dla naszego stanu zdrowia.

Rola tłuszczów w organizmie człowieka

Tłuszcz jest istotnym makroskładnikiem, który potrzebny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jedną z najbardziej znanych funkcji tłuszczów jest uczestniczenie w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witamin A, D, E i K. Tłuszcz jest również skoncentrowanym źródłem energii dla tkanek i narządów, ułatwia odczuwanie smaku i przełykanie pokarmów, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, a także chroni przed utratą ciepła.

Dieta niskotłuszczowa

Dieta niskotłuszczowa opiera się na zmniejszeniu ilości dostarczanych tłuszczów z pożywienia i głównie bazuje na węglowodanach i źródłach pełnowartościowego białka. Będąc na diecie niskotłuszczowej należy wyeliminować z diety wszystkie produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe i produkty pełnotłuste. Do takich produktów należą pełnotłuste produkty nabiałowe np. mleko 3,2%, sery żółte, śmietany, a także masło, smalec, czerwone mięso. Obróbka termiczna wskazana na diecie niskotłuszczowej to gotowanie w wodzie i na parze, duszenie bez tłuszczu, pieczenie w rękawie, folii aluminiowej lub naczyniu żaroodpornym. Dieta niskotłuszczowa wykorzystywana jest do wspomagania leczenia chorych w ostrym i przewlekłym zapaleniu wątroby i trzustki, zapaleniu pęcherzyka i dróg żółciowych, chorobach układu krążenia, a także w okresie zaostrzenia wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.

Zalety diety niskotłuszczowej

Dieta niskotłuszczowa ogranicza spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych, które negatywnie wpływają na organizm. Dzięki tej modyfikacji zmniejszeniu może ulec poziom tak zwanego “złego cholesterolu”. Ponadto w diecie pojawia się wiele warzyw i owoców, będących cennym źródłem błonnika pokarmowego.

Przeczytaj:  Dieta ketogeniczna a dna moczanowa – najważniejsze informacje

Wady diety niskotłuszczowej

Osoby decydujące się na dietę niskotłuszczową bez konkretnych wskazań i konsultacji z lekarzem lub dietetykiem powinny mieć świadomość ewentualnych negatywnych konsekwencji dla organizmu. Zdarza się, że osoby zdeterminowane do utraty zbędnych kilogramów prawie całkowicie rezygnują nawet ze zdrowych źródeł tłuszczu w diecie, nie mając świadomości, jak ważny jest to makroskładnik. Dieta niskotłuszczowa wiąże się z ryzykiem niedoboru witamin A, D, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Tłuszcze odpowiadają za uczucie sytości i są nośnikiem smaku, w związku z czym negatywną konsekwencją diety może być częstsze uczucie głodu, a także brak satysfakcji ze spożywanych posiłków.

Decydując się na wprowadzenie w swoje codzienne życie diety niskotłuszczowej warto zastanowić się czy jest to dieta dla mnie. Jak widać po powyższej treści dieta niskotłuszczowa nie jest dla każdego, ponieważ może zaszkodzić i przynieść więcej szkody niż pożytku, jeżeli zostanie nieprawidłowo wprowadzona. Dieta niskotłuszczowa świetnie sprawdzi się jako wsparcie w leczeniu osób mających konkretne problemy zdrowotne i nie warto wykorzystywać jej do samodzielnego eksperymentowania w chociażby szybszej utracie masy ciała. Warto pamiętać, że niektóre tłuszcze są bardzo zdrowe tak jak np. tłuszcze omega-3 znajdujące się w rybach, ponieważ to właśnie one mają działanie przeciwzapalne i usprawniają pracę serca.

Jeśli szukasz programu, który ułatwi Ci ułożenie odpowiedniej diety wejdź na: https://kcalmar.com/dietetyk/

Materiał promocyjny.

Powiązane:

Przeczytaj:  Dieta ketogeniczna a brak woreczka żółciowego – co trzeba wiedzieć?
Archiwum: maj 2023
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
bułki keto z mąki migdałowej

Bułki keto z mąki migdałowej – przepis na zdrowe śniadanie!

Następny artykuł
keto panierka

Keto panierka – pyszny przepis na udany obiad

Zobacz też