Czym jest dieta ketogeniczna i czy warto ją stosować?

Ostatnimi czasy coraz większą popularnością zaczyna cieszyć się dieta ketogeniczna, która często nazywana jest dietą wysokotłuszczową. Główne zasady diety ketogenicznej są proste do zapamiętania, jednak nie do końca proste do stosowania, szczególnie jeżeli do tej pory miało się tendencję do jedzenia wszystkiego w dużych ilościach. Nie oznacza to jednak, że nie można ułatwić sobie wejścia do świata diety keto – istnieją najróżniejsze produkty, suplementy a nawet całe diety pudełkowe, które oparte są właśnie o dietę ketogeniczną. Na czym polega dieta keto? Jakie są zalety i wady diety ketogenicznej? Kto może ją stosować a kto powinien ją omijać? I gdzie znaleźć produkty, które ułatwią pozostanie na tej diecie?

Dieta keto – co to jest i jakie są zasady diety ketogenicznej?

Na czym polega dieta ketogeniczna? Jest to dieta wysokotłuszczowa, w której dużą rolę odgrywa również ilość spożywanego białka. To, co w diecie keto, ogranicza się do niezbędnego minimum to ilość spożywanych węglowodanów. Spożycie węglowodanów nie może być jednak zbyt niskie, musi jednak być na takim poziomie, aby organizm czerpał swoją energię nie z glukozy a z tłuszczów. Ze względu na zwiększone stężenie ciał ketonowych w organizmie, dieta nisko węglowodanowa i wysokotłuszczowa wprawia ciało w stan ketozy, dzięki czemu ma się więcej energii i można lepiej się skupić. 

Przeczytaj:  Granole – przepis na domowe płatki śniadaniowe

Jakie są zalety diety ketogenicznej?

Jakie są zalety stosowania diety ketogenicznej? Będąc na keto diecie można bardzo szybko stracić na wadze. Co ważniejsze, podczas trzymania zaleceń diety chudnie się przede wszystkim z tłuszczu, a nie tak, jak w przypadku innych diet z kombinacji tłuszczu i mięśni. Oznacza to, że dieta ketonowa jest w stanie pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu, odtłuści nasze organy wewnętrzne i pozytywnie wpłynie na naszą zdolność postrzegania. Osoby, które zdecydowały się przejść na dietę ketogeniczną zwracają uwagę na to, że lepiej im się myśli, są mniej senne i ogólnie mają więcej energii. 

Czy dieta wysokotłuszczowa ma jakieś wady?

Oczywiście, jak wszystko, tak i dieta ketogeniczna ma również i wady. Dużo osób za wadę wymienia przede wszystkim trudność w samodzielnym komponowaniu posiłków – ale na to może poradzić dieta keto catering. Ponadto, ze względu na ograniczenie spożycia owoców i warzyw, będąc na diecie ketogenicznej nie dostarcza się organizmowi wystarczającej ilości witamin i minerałów, a także błonnika co może powodować zaparcia. Oprócz tego trzeba pamiętać, że ciała ketonowe w organizmie mogą wywołać kwasicę ketonową a w ostateczności nawet problemy z nerkami, trzustką czy wątrobą.  

Dla kogo jest polecana dieta ketogeniczna a kto powinien ją sobie odpuścić?

Jeżeli chcesz zacząć dietę keto, to warto udać się po poradę do lekarza, czy możesz to zrobić. Nie każdy powinien decydować się na ten rodzaj odżywiania. Na pewno nie jest on wskazany osobom cierpiącym na dużą otyłość. Także ci, którzy mają problemy z wcześniej wymienionymi narządami, a więc nerkami, trzustką czy wątrobą również nie powinni zaczynać diety keto. Oprócz nich, nie powinny jej stosować także kobiety w ciąży czy matki karmiące piersią. 

Czy da się jeść słodycze na diecie ketogenicznej?

Jedną z najtrudniejszych rzeczy w diecie keto, jest trzymanie się z dala od słodyczy. Czy na diecie nisko węglowodanowej można jeść słodkości? Wbrew pozorom, tak. Będą to jednak inne słodycze od tych, które wybierałeś na co dzień. Na szczęście coraz częściej można spotkać specjalne przysmaki ketogeniczne nawet w zwykłych sklepach stacjonarnych. Ogromną popularnością cieszą się ciastka oraz batony.

Przeczytaj:  Czy dieta ketogeniczna wpływa na trądzik?

Dieta ketogenna – co, jeżeli nie masz czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków?

Jak już zostało wspomniane, przygotowywanie posiłków w diecie ketogenicznej może być zadaniem dość trudnym do wykonania, a to dlatego, że zostaliśmy nauczeni potraw mających w swoim składzie mnóstwo węglowodanów. Kasze, ryże, ziemniaki – to jest to, co jemy na co dzień. Jeżeli więc nie jesteś w stanie samodzielnie sobie gotować, albo chcesz wypróbować nowe potrawy, to zawsze możesz sięgnąć po dietę pudełkową przystosowaną do zasad keto. 

Dieta ketogeniczna – gdzie znaleźć produkty spożywcze dla siebie?

Gdzie znaleźć keto batony bądź ketony egzogenne, dzięki którym utrzymanie diety ketogenicznej będzie prostsze? Zamiast przeszukiwać asortymenty wszystkich spożywczych sklepów stacjonarnych w poszukiwaniu odpowiednich produktów lepiej jest sprawdzić, co takiego można znaleźć w internecie. To właśnie tam znajdziesz niezbędne produkty, słodkie przekąski a nawet suplementy, które pozwolą na swobodniejsze trzymanie diety keto i które będą stanowiły źródło energii dla twoich codziennych aktywności. 

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
granole przepis

Granole – przepis na domowe płatki śniadaniowe

Zobacz też