Główne źródła energii dla organizmu – co jeść, by zapewnić odżywienie wszystkim tkankom? Najważniejsze pokarmy

główne źródła energii na organizmu

Do prawidłowego funkcjonowania organizm ludzki potrzebuje energii. Aby ją uzyskać należy spożywać odpowiednie grupy pokarmów. Dowiedz się jakie są główne źródła energii dla organizmu i co jeść, by zapewnić wszystkie potrzebne substancje.

Ludzki organizm to skomplikowana maszyna biochemiczna, w której zachodzi mnóstwo procesów metabolicznych. Aby mogły przebiegać w odpowiedni sposób, konieczna jest energia. Główne źródła energii dla organizmu to jedzenie bogate w substancje odżywcze. Poznaj najważniejsze rodzaje pokarmów, dzięki którym możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie całego ciała.

Główne źródła energii dla organizmu – jakie substancje są niezbędne?

Pożywienie stanowi główne źródło energii dla ludzkiego ciała. Aby organizm mógł sprawnie funkcjonować należy zapewnić zróżnicowane składniki pokarmowe. Energia pozyskana z pokarmów jest konieczna do przeprowadzania procesów fizjologicznych, prawidłowego wzrostu czy przemiany materii. Zapotrzebowanie na energię zmienia się w zależności od wieku, wykonywanej pracy czy chorób. Organizm pozyskuje energię z węglowodanów, tłuszczy i białek. Dzięki odpowiednim proporcjom tych składników możliwe jest utrzymanie homeostazy.

Główne źródła energii dla organizmu – węglowodany

Węglowodany, a konkretnie powstająca z nich glukoza są uznawane za główne źródło energii dla organizmu. Najlepiej przyswajalne są pod postacią tzw. węglowodanów złożonych, które są przez organizm trawione znacznie dłużej, niż węglowodany proste. Dzięki temu organizm przez dłuższy okres czasu otrzymuje niezbędną do funkcjonowania energię, bez odkładania tkanki tłuszczowej. Węglowodany złożone nie prowadzą do nagłych spadków glukozy we krwi, a tym samym minimalizują ryzyko napadów „wilczego głodu”. Naturalnym źródłem węglowodanów są przede wszystkim:

  • warzywa;
  • owoce;
  • ryż brązowy;
  • makaron razowy;
  • kasze;
  • pieczywo z mąki pełnoziarnistej;
  • płatki owsiane;
  • otręby;
  • amarantus;
  • bataty.
Przeczytaj:  Dieta jajeczna. Na czym polega i jakie daje efekty?

Główne źródła energii dla organizmu – tłuszcze

Tłuszcze stanowią niezastąpione źródło energii dla wszystkich tkanek i narządów. Są też bogatym źródłem kwasów tłuszczowych, a w szczególności nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są potrzebne do produkcji hormonów. Stanowią też nośnik wielu witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Tłuszcze obecne w diecie powinny być wysokiej jakości. Które tłuszcze warto wprowadzić do codziennej diety? Do najbardziej wartościowych należą:

  • olej kokosowy;
  • olej lniany;
  • oliwa z oliwek;
  • olej z rokitinika;
  • masło;
  • jajka;
  • ryby;
  • awokado;
  • dobrej jakości tłuste wędliny.

Główne źródła energii dla organizmu – białka

Białka stanowią główny budulec naszego ciała, dlatego też są niezbędne w diecie. Dzięki nim możliwe jest regulowanie poziomu cukru we krwi. Odpowiednia ilość białka w codziennej diecie zapewnia wysoki poziom energii. Jakie produkty warto spożywać, by zapewnić sobie odpowiednią ilość białka? Koniecznie sięgnij po produkty spożywcze takie jak:

  • sery;
  • ryby;
  • mięso;
  • jajka;
  • fasola;
  • groch;
  • soczewica;
  • orzechy;
  • podroby;
  • kasze.

Zapotrzebowanie energetyczne – od czego zależy?

Przyjmuje się, że dorosły człowiek potrzebuje ok.1500-1600 kcal dziennie. Wartość ta zmienia się jednak u osób pracujących fizycznie, lub uprawiających sport. Z reguły mężczyźni mają większe zapotrzebowanie energetyczne, niż kobiety. 

Również okres intensywnego wzrostu u dzieci, ciąża czy karmienie piersią wpływają na większe zapotrzebowanie energetyczne. Nie bez znaczenia jest również stan zdrowia. Osoby chorujące przewlekle także mają potrzebę przyjmowania większej ilości kalorii. Może ono wynosić nawet do 2500-2600 kcal dziennie. Prawidłowy przebieg wszystkich procesów zapewniają główne źródła energii dla organizmu pochodzące z trzech wyżej wymienionych grup.

Homeostaza jest niezbędna, by wszelkie procesy życiowe przebiegały bez zakłóceń. Można ją osiągnąć poprzez prawidłowe odżywianie zawierające główne źródła energii dla organizmu. Dobrze zbilansowana i dobrana dieta jest podstawą zdrowia i dobrego samopoczucia niezależnie od wieku.

Przeczytaj:  Mąka kokosowa w diecie ketogenicznej – co warto wiedzieć?

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
dieta ketogeniczna książka

Dieta ketogeniczna – książka, która odsłoni sekrety zdrowego odżywiania. Najlepsze lektury o nowym sposobie odżywiania

Następny artykuł
dieta ketogeniczna a alkohol

Alkohol na keto – czy można pić na diecie ketogenicznej?

Zobacz też