Węglowodany przyswajalne – charakterystyka

Węglowodany przyswajalne

Węglowodany stanowią główne źródło energii człowieka. Mogą być dzielone ze względu na swoja przyswajalność w organizmie człowieka. Dowiedz się, czym są węglowodany przyswajalne i jaką pełnią funkcję.

Podstawowym źródłem energii dla człowieka są węglowodany. W odpowiednio zbilansowanej diecie ilość węglowodanów powinna wahać się na poziomie 45-60%. Nie bez znaczenia pozostaje również rodzaj spożywanych węglowodanów. Można je bowiem podzielić na węglowodany przyswajalne i nieprzyswajalne. 

Węglowodany przyswajalne i nieprzyswajalne

Węglowodany różnią się pomiędzy sobą m.in. stopniem trawienia w układzie pokarmowym. Działanie enzymów trawiennych warunkuje podział na węglowodany przyswajalne i nieprzyswajalne. Czym dokładnie różnią się te dwa rodzaje cukrów?

  • węglowodany przyswajalne – nazywane są cukrami, dostarczają energii dla całego organizmu, należą do nich: glukoza, fruktoza, laktoza, skrobia, glikogen, maltoza, sacharoza;
  • węglowodany nieprzyswajalne – nie stanowią źródła energii, jednak odgrywają dużą rolę w procesie trawienia pokarmu, to przede wszystkim substancje takie jak: błonnik pokarmowy, celuloza, pektyny.

Węglowodany przyswajalne i nieprzyswajalne – rola

Węglowodany przyswajalne pełnią ważną rolę.Dzięki nim komórki układu nerwowego oraz erytrocyty otrzymują energię do prawidłowego funkcjonowania. Ponadto umożliwiają utrzymanie prawidłowej temperatury ciała, oraz pracy narządów wewnętrznych. Są również niezbędne do wykonywania pracy fizycznej. 

Oprócz funkcji energetycznej, węglowodany przyswajalne stanowią niezbędny element w procesie budowy struktur komórkowych. Stanowią integralną część RNA i DNA, biorą udział w wielu procesach metabolicznych. Węglowodany są również odpowiedzialne za gospodarkę wodno-elektrolitową w organizmie. Węglowodany magazynowane są w ciele jako zapasy energetyczne pod postacią glikogenu.

Węglowodany nieprzyswajalne spełniają nieco odmienne funkcje w ludzkim ciele. Są pomocne dla osób, które zmagają się z nadwagą. Mają zdolność obniżania „złego” cholesterolu LDL, a równocześnie podnoszenie korzystnego HDL. Przyspieszają przesuwanie się treści pokarmowej w jelitach,a także wiążą toksyny i pomagają w ich wydaleniu z organizmu. Zarówno nadmiar, jak i niedobór poszczególnych substancji powoduje konsekwencje zdrowotne.

Przeczytaj:  Zielone keto sushi – pochwal się przed znajomymi doskonałym przepisem dietetycznym

Węglowodany przyswajalne – rodzaje

  • glukoza – tzw. cukier gronowy, najbardziej popularne źródło energii, głównym źródłem są produkty roślinne: owoce i warzywa, przede wszystkim ziemniaki, spora ilość glukozy znajduje się także w miodzie i sokach owocowych;
  • fruktoza – cukier występujący głównie w owocach, miodzie, a także w niewielkiej ilości w warzywach, jest wolniej przyswajana niż glukoza;
  • laktoza – cukier mleczny obecny w mleku i przetworach tj. serwatka, masło, maślanka, kefir, jogurt, sery;
  • skrobia – jest obecna w roślinach, stanowi magazyn energetyczny, zazwyczaj można ją znaleźć w  owocach, nasionach czy korzeniach roślin;
  • glikogen – występuje głównie w mięśniach, szczególnie szkieletowych u ssaków, gromadzony jest przede wszystkim w wątrobie;
  • maltoza – inaczej cukier słodowy, można ją znaleźć zarówno w warzywach, owocach jak i zbożach, obecna jest także w alkoholach pod postacią słodu jęczmiennego czy cukru słodowego;
  • sacharoza – zbudowana jest z glukozy i fruktozy, pozyskiwana jest z buraków cukrowych i trzciny cukrowej, to główny składnik białego cukru.

Diety eliminacyjne – czy są bezpieczne?

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się tzw. diety eliminacyjne. Polegają one wykluczeniu z diety określonych składników, np. węglowodanów. Diety niskowęglowodanowe mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie. Ich stosowanie powinno jednak zostać skonsultowane z lekarzem lub dietetykiem.

Węglowodany przyswajalne są podstawowym źródłem energii w ludzkim ciele. Dzięki odpowiedniej ilości cukrów możliwa jest prawidłowa praca narządów wewnętrznych i wszystkich układów. Wszelkie zmiany w diecie dobrze jest skonsultować z lekarzem lub dietetykiem, aby uniknąć nieprzyjemnym konsultacji zdrowotnych.

Powiązane:

Przeczytaj:  Intermittent fasting – kto może stosować dietę IF? Wady i zalety postu przerywanego
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
poliole

Poliole – naturalne zamienniki cukru w diecie

Następny artykuł
Przekąski bez węglowodanów

Przekąski bez węglowodanów – co jeść na diecie keto?

Zobacz też