Poliole – naturalne zamienniki cukru w diecie

poliole

Poliole to nazwa określająca substancje słodzące, które z powodzeniem zastępują biały cukier. Są nie tylko zdrowsze, ale zdecydowanie mniej kaloryczne. Sprawdź o jakich substancjach mowa i kto może je stosować.

Nadmiar cukru w diecie może źle wpływać na kondycję zdrowotną. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na zdrowsze alternatywy. Poliole to substancje, które z powodzeniem mogą zastępować cukier. Są równie słodkie, jednak zawierają mniej kalorii i posiadają niższy indeks glikemiczny, co sprawia, że są bezpieczne nawet dla osób z cukrzycą.

Czym są poliole?

Poliole, nazywane również cukrolami to substancje, które budową cząsteczki przypominają alkohole, nazywane także alkoholami wielowodorotlenowymi. Różnią się jednak od nich większą ilością grup – OH. Poliole ze względu na swój słodki smak i niską kaloryczność znalazły zastosowanie w odżywkach dla sportowców, są również uważane za zdrowszy zamiennik cukru.

Mogą być bezpiecznie stosowanego także przez diabetyków, gdyż nie powodują nagłego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Niska kaloryczność wynosząca 0,2-2,6 kalorii sprawia, że chętnie sięgają po nie osoby na dietach redukcyjnych lub eliminacyjnych.

Rodzaje polioli

Poliole z powodzeniem zastępują fruktozę i sacharozę. Można wyróżnić kilka najbardziej znanych tych substancji. Należą do nich:

  • ksylitol;
  • sorbitol;
  • mannitol;
  • erytrytol;
  • laktitol;
  • maltitol;
  • izomalt.

Ksylitol – cukier brzozowy

Ksylitol to najbardziej znany i powszechnie stosowany rodzaj polioli. Pozyskiwany jest z kory brzozy. Cukrol ten można znaleźć pod symbolem E967. Jest najbardziej znanym, zdrowym zamiennikiem cukru. Słodycz odczuwana jest na poziomie 90% w porównaniu do białego cukru. Posiada niski indeks glikemiczny, który wynosi 13 IG. Co ważne, ksylitol nie powoduje zmian w pH jamy ustnej, gdyż nie jest metabolizowany przez bakterie próchnicze. Przyczynia się do zahamowania procesów próchniczych i wzmacnia zęby. Stanowi powszechny dodatek do past do zębów czy gum do żucia.

Przeczytaj:  Keto tort – przepis na czekoladowe i orzechowe ciasto urodzinowe. Wypieki na diecie low carb

Ponadto wykazuje działania hamujące rozwój drożdżaków tj. Canida, blokując proces ich nadmiernego namnażania. Przyczynia się więc do przywrócenia równowagi mikroflory jelitowej. Dostarcza 2,4 kcal w 1 g, co sprawia, że chętnie sięgają po niego osoby stosujące diety odchudzające. Należy jednak uważać z nadmiernym spożyciem tej substancji. Spożycie ilości przekraczającej 30 g w ciągu doby może powodować biegunkę.

Poliole – sorbitol

Sorbitol to kolejna substancja należąca do polioli. Można go znaleźć również pod nazwą E420. Powszechne zastosowanie sorbitolu to przede wszystkim konserwacja żywności. Ponadto wykorzystuje się sorbitol jako stabilizator, oraz substancję o właściwościach higroskopijnych. Indeks glikemiczny wynosi 9, a słodycz w porównaniu do zwykłego cukru wynosi 50%.

Sorbitol ulega fermentacji w znacznym stopniu w jelicie grubym , gdzie zostaje przekształcony w kwas masłowy. W ten sposób jest źródłem energii dla komórek wchodzących w skład warstwy nabłonkowej. Sorbitol przyczynia się do poprawy higieny jamy ustnej, gdyż zmniejsza odkładanie się płytki nazębnej. Niektóre badania wykazały, że długotrwałe stosowanie może przyczyniać się do rozwoju schorzeń nefrologicznych.

Poliole – mannitol

Dobrym zamiennikiem cukru jest mannitol. To kolejna substancja należąca do polioli występująca naturalnie w przyrodzie. Można go spotkać zarówno w warzywach jak i owocach, np. kukurydzy, oliwkach czy figach. Poliole wykazują w większości działanie przeciwpróchnicze, tak też jest w przypadku mannitolu. W porównaniu z innymi poliolami, mannitol posiada mniejszy indeks glikemiczny wynoszący 0. Słodkość wynosi ok. 60-90% cukru stołowego. Stosowany jest jako naturalny słodzik w dietetycznych smakołykach.

Erytrol

Na produktach spożywczych występuje pod nazwą E968. Ten środek słodzący jest szczególnie polecany osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Erytrol posiada zdecydowanie mniejszą kaloryczność niż pozostałe poliole, wynosi ona bowiem ok. 0,2 kcal w 1 g substancji. Skutecznie zapobiega takim schorzeniom jak próchnica, a także obniża ciśnienie tętnicze. Można go znaleźć w sosie sojowym i owocach.

Przeczytaj:  Zielone keto sushi – pochwal się przed znajomymi doskonałym przepisem dietetycznym

Choć stanowi zdrowszy zamiennik białego cukru, w większych ilościach może wywołać negatywne skutki ze strony układu pokarmowego. Nie powoduje nagłego wzrostu insuliny we krwi, jest więc bezpieczny dla osób chorujących na cukrzycę.

Maltitol

To kolejny, naturalnie występujący poliol. Znalazł zastosowanie w produkcji słodyczy m.in. lodów, batonów czy ciastek. Wartość energetyczna wynosi 3 kcal na 1 g substancji. Słodycz maltitolu wynosi od 60 do 90% w porównaniu z białym cukrem.

Poliole – skutki uboczne

Skutki spożywania polioli są raczej korzystne dla całego organizmu. Jednak poliole to związki, które nie są w całości trawione. Dlatego też mogą powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego, m.in. biegunkę. Szczególnie uważać ze spożyciem polioli powinny osoby z zespołem jelita drażliwego (IBS), chorobą Leśniowskiego-Crohna czy wrzodziejącym zapaleniem jelita.

Poliole to substancje spożywcze, które zostały dopuszczone do spożycia w krajach Unii Europejskiej, zwane alkoholami cukrowymi. Wykazują szereg właściwości prozdrowotnych i mogą być bezpiecznie stosowane przez osoby z cukrzycą.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
Węglowodany a cukry

Węglowodany a cukry – na czym polega różnica?

Następny artykuł
Węglowodany przyswajalne

Węglowodany przyswajalne – charakterystyka

Zobacz też