Dieta LCHF – najważniejsze informacje dla początkujących

dieta lchf

Dieta lchf (Low Carb High Fat) należy do grupy diet niskowęglowodanowych. Nie jest jednak tak restrykcyjna, jak dieta ketogeniczna. Co warto wiedzieć, jeśli rozważasz zmianę sposobu odżywiania i przejście właśnie na low carb? Wyjaśniamy!

Czym wyróżnia się dieta lchf? Komu pomoże, a kto nie powinien jej stosować? Dlaczego warto wybrać właśnie ten sposób odżywiania? Sprawdź szczegóły!

Co wyróżnia dietę lchf?

Dieta lchf jest jedną z coraz bardziej popularnych tzw. diet wysokotłuszczowych. Osoby, które decydują się spróbować tego sposobu odżywiania, powinny ograniczyć spożywanie białka i węglowodanów – w sumie mogą one stanowić ok. 30-40% wartości odżywczych posiłków. Jedzenie powinno natomiast być bogate w tłuszcze różnego pochodzenia – na diecie lchf stanowią one ok. 60-70% posiłku.

Taki bilans makroskładników sprawia, że dieta lchf przez wiele osób postrzegana jest jako łatwiejsza do wprowadzenia i zdrowsza wersja diety ketogenicznej. Choć jest to znaczne uproszczenie, to faktycznie na początkowym etapie przygody z dietami wysokotłuszczowymi łatwiej wprowadzać założenia diety lchf. 

Co więcej, dzięki temu, że podczas stosowania diety lchf białka i węglowodany nie zostają bardzo drastycznie ograniczone, najczęściej nie jest konieczna dodatkowa suplementacja. Lekarze i dietetycy nie widzą też konieczności zmiany diety nawet po dłuższym okresie jedzenia zgodnie z jej założeniami (osobom na diecie ketogenicznej rekomenduje się po ok. 6 miesiącach choć okresową zmianę sposobu odżywiania).

Komu polecany jest ten sposób odżywiania?

Dieta lchf polecana jest przede wszystkim osobom, które chcą zmienić nawyki żywieniowe i docelowo przejść na dietę ketogeniczną. Mogą też korzystać z niej osoby wychodzące z diety keto. Lchf zaleca się także diabetykom, osobom z insulinoopornością oraz osobom borykającym się z innymi schorzeniami metabolicznymi, w których konieczne jest ograniczenie spożywanych węglowodanów.

Przeczytaj:  Keto ciasto – sprawdzone przepisy na deser podczas diety ketogenicznej

Dieta lchf sprawdzi się również u osób zdrowych, które walczą z problemem nadwagi lub otyłości i chciałyby szybko zobaczyć efekty swojej pracy.

Ostrożnie do lchf (tak jak i innych diet wysokotłuszczowych) podchodzić powinny kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji, a także osoby z chorobami trzustki, wątroby i nerek.

Co jeść na lchf?

Co wolno, a czego nie powinno się spożywać na diecie lchf? Produkty polecane to: wszystkie rodzaje mięs, pełnotłusty nabiał, jaja, ryby i owoce morza, tłuszcze roślinne (takie jak np. oliwa z oliwek, olej lniany), orzechy, pestki i nasiona, warzywa o niskiej zawartości skrobi (cukinia, kalafior, szpinak, kapusta), warzywa cebulowe, owoce (unikać trzeba jednak tych najbardziej bogatych w cukier, a więc np. winogron, ananasów czy arbuzów).

Na diecie lchf odstawić należy z kolei takie produkty jak: gotowe słodycze i napoje gazowane, margaryna czy piwo (jeśli już, lepiej wybierać alkohole o niskiej zawartości węglowodanów takie jak wytrawne wino czerwone, wódka, rum, gin).

Jak często jeść na diecie lchf?

Pytanie o ilość posiłków w ciągu dnia staje się coraz bardziej powszechne – głównie za sprawą popularności tzw. postu przerywanego. Jak więc to jest? Dieta lchf w kwestii ilości spożywanych posiłków jest bardzo elastyczna. Zakłada się, że dziennie nie powinno się przekraczać ilości 5-6 posiłków. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, abyś spożywał ich mniej, np. 2-3. Ilość i wielkość posiłków dobierz po prostu do swojego trybu życia i metabolizmu.

A post przerywany? Możesz stosować tę metodę w połączeniu z dietą lchf. Post przerywany zakłada, że wyznaczasz sobie tzw. „okno żywieniowe”, czyli czas, w którym spożywasz wszystkie posiłki. Poza oknem nie jesz, ewentualnie pijesz niegazowaną wodę. Metoda ta wielu osobom ułatwia odchudzanie – nie może jednak być zbyt restrykcyjna! Najlepiej założyć sobie 8-9 godzinne okno żywieniowe i np. jeść od godziny 8 do 16-17.

Przeczytaj:  Low carb high fat – podstawowe założenia

Dieta lchf to jeden ze sposobów odżywiania należących do popularnej grupy diet wysokotłuszczowych. Jest łatwiejsza do wprowadzenia i mniej restrykcyjna niż lepiej znana dieta ketogeniczna. Na początek warto więc spróbować właśnie lchf. Dzięki tej diecie zdrowo i szybko schudniesz oraz zachowasz dobrą formę i zdrowie!

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
izolaty białka

Izolaty białka serwatkowego - co to jest i do czego służy

Następny artykuł
low carb przepisy

Low carb – przepisy na proste i szybkie do przyrządzenia dania

Zobacz też