Dieta jajeczna. Na czym polega i jakie daje efekty?

dieta jajeczna

Dieta jajeczna wzbudza spore zainteresowanie. Mówi się, że efekty jej stosowania są błyskawiczne. Czy to prawda? Czy taka dieta może być szkodliwa? Sprawdzamy!

Zanim opowiemy, na czym dokładnie polega dieta jajeczna, musisz wiedzieć, że nie jest ona przeznaczona do stosowania przez dłuższy okres czasu. Odżywianie powinno być oparte na zbilansowanych i różnorodnych posiłkach. W codziennej diecie należy we wszystkim zachować umiar i tak jest również w przypadku jajek. Dlatego też, jeśli chcesz zastosować dietę jajeczną, ze względu na szybki efekt odchudzania, powinieneś dobrze poznać jej zasady. W tym poradniku szczegółowo je przedstawimy!

Na czym polega dieta jajeczna?

Dieta jajeczna, jak wskazuje nazwa, opiera się na jedzeniu kilku jajek dziennie przez kilka lub kilkanaście dni. Nie chodzi jednak o spożywanie wyłącznie jaj, choć i takie warianty tej diety są znane. Zwykle jednak dozwolone są również inne produkty – grunt, aby codzienne posiłki były niskokaloryczne, niskowęglowodanowe i wysokobiałkowe. To sprawia, że organizm może wejść w stan spalania tłuszczu, czego efektem jest szybki spadek wagi. Dieta jajeczna może trwać 3, 5, a nawet 7 dni, choć niektórzy uważają, że można ją stosować nawet przez 2 tygodnie.

Co można jeść na diecie jajecznej?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, dieta jajeczna nie opiera się wyłącznie na spożywaniu jaj. Dozwolone są również inne produkty, takie jak:

  • chude mięsa;
  • ryby;
  • warzywa – szpinak, jarmuż, brokuły, szparagi, grzyby, kapusta, sałata;
  • owoce cytrusowe, truskawka, arbuz, brzoskwinia;
  • woda;
  • niewielkie ilości oliwy z oliwek, masła lub oleju kokosowego;
  • majonez w umiarkowanych ilościach;
  • kawa, herbata i napary ziołowe w umiarkowanych ilościach.
Przeczytaj:  Dieta ketogeniczna jadłospis na 7 dni. Ten przykładowy jadłospis tygodniowy pomoże Ci z odchudzaniem na diecie keto

Jeśli zaś chodzi o same jaja, na tej diecie spożywa się 6 jajek dziennie: 2 jajka na śniadanie, 2 na obiad i 2 na kolację. Jednak bardzo ważne jest to, by były one poddane obróbce termicznej w sposób odpowiedni. Można gotować je na twardo lub miękko, jednak nie dłużej niż 10 minut, ponieważ po tym czasie tracą one cenne składniki odżywcze.

Czego jeść nie wolno?

Jak w przypadku każdej diety, również tej jajecznej, lista produktów niedozwolonych jest dość długa:

  • cukier;
  • warzywa i owoce wysokokaloryczne;
  • pieczywo, makarony i inne produkty mączne;
  • płatki kukurydziane;
  • alkohol;
  • żywność przetworzona;
  • nabiał;
  • potrawy smażone.

Rodzaje diety z jajek

Jak wspomnieliśmy wcześniej, istnieje kilka wariantów diety jajecznej. Jednym z nich jest jadłospis oparty na jajach i wyżej wymienionych, dozwolonych produktach. Drugi wariant to dieta jajeczno-grejpfrutowa, w której spożywa się jajka i połowę grejpfruta podczas każdego posiłku oraz inne produkty z dozwolonej listy w niewielkich ilościach (oprócz owoców innych niż grejpfrut). Najbardziej restrykcyjny wariant diety to monodieta, w której spożywa się wyłącznie jajka oraz wodę.

Dieta jajeczna – jakie daje efekty?

Celem diety jajecznej jest szybka utrata wagi – nawet 5 kilogramów w ciągu kilku dni. Podczas diety organizm pozyskuje energię ze zgromadzonych w tkankach zapasów tłuszczu. Dietetycy twierdzą, że tak spektakularne efekty po tygodniu stosowana diety wynikają z szybkiej utraty wody i bardzo niskiej podaży kalorii. Trzeba pamiętać, że w przypadku bardzo szybkiej utraty masy ciała wzrasta ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Zalety diety z jajek

Dla wielu osób, które chcą zrzucić wagę, szybki efekt diety jajecznej z pewnością będzie najważniejszy. Jednak biorąc pod uwagę restrykcje, monotonny jadłospis i ryzyko efektu jo-jo, warto przemyśleć wybór optymalnego, zrównoważonego planu żywieniowego jako zamiennik diety z jaj. Czy zatem taka dieta odchudzająca ma jakieś zalety, które czyniłyby ją interesującą? W tej kwestii zdania są podzielone. Jajka są oczywiście źródłem wielu cennych witamin i minerałów, jednak to za mało by jednoznacznie uznać dietę jajeczną za zdrową. Z pewnością jednak restrykcyjność diety może przyczynić się do wdrożenia i przestrzegania zdrowych nawyków żywieniowych, w szczególności do rezygnacji z dań przetworzonych i słodyczy.

Przeczytaj:  Dieta ketogeniczna a cholesterol – jak dieta niskowęglowodanowa wpływa na zdrowie?

Wartości odżywcze jajek

Jeszcze do niedawna jajka były owiane złą sławą. Oskarżano je o podwyższanie poziomu cholesterolu i powodowanie miażdżycy. Jednak najnowsze badania dowodzą, że nie ma powodów do niepokoju. Co więcej, substancje w nich zawarte usprawniają metabolizm i wspomagają naturalne procesy detoksykacji organizmu. Jedno średnie jajko ma około 70 kalorii, 6 gramów białka, 5 gramów tłuszczu i niewielkie ilości węglowodanów. Jest źródłem witaminy A, B2, B5, B9, B12, E, selenu, cynku, magnezu, potasu, wapnia, żelaza i manganu.

Wady diety jajecznej

Jak się pewnie domyślasz, dieta jajeczna nie jest pozbawiona wad. Jednymi z nich są restrykcyjność i monotonność posiłków. To sprawia, że trudno jest utrzymać dietę, szczególnie tą trwającą więcej niż 3 dni.

Niedobory

Organizm dla prawidłowego funkcjonowania wymaga pełnowartościowej diety, która będzie dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Krótkotrwałe stosowanie diety jajecznej raczej nie spowoduje niedoborów, jednak już dłuższe okresy mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie.

Negatywny wpływ na układ pokarmowy

Ze względu na przyzwyczajenie do dużo szerszej gamy produktów spożywczych w codziennej diecie, wprowadzenie restrykcyjnego jadłospisu jajecznego może wiązać się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego – bólami brzucha, a w związku z niską zawartością błonnika, również z zaparciami.

Obniżone samopoczucie

Jednym z często występujących skutków ubocznych diety jajecznej jest zwiększona drażliwość, na którą w dużej mierze wpływ ma ograniczony jadłospis i większe niż przed dietą uczucie głodu. Mogą też pojawiać się bóle i zawroty głowy, a także problemy z koncentracją.

Dla kogo dieta oparta na jajach może być szkodliwa?

Diety z jajek z pewnością nie powinny stosować osoby, które cierpią na nietolerancję pokarmową związaną ze spożywaniem jaj. Nie jest też odpowiednia dla osób o podwyższonym poziomie cholesterolu. Jeżeli zmagasz się z chorobami wątroby, nerek i układu krążenia, dieta jajeczna nie jest dla ciebie odpowiednia. Zasadniczo, obecność jakiejkolwiek jednostki chorobowej stanowi przeciwwskazanie do stosowania diety jajecznej, dlatego należy skonsultować się z lekarzem. Jeżeli jesteś zdrową osobą i obawiasz się stosowania diety jajecznej, ale chcesz schudnąć, koniecznie skorzystaj z porady dietetyka. Dowiesz się, czy taka dieta będzie dla ciebie odpowiednia lub otrzymasz propozycję innego planu żywieniowego. Bezwzględnym przeciwskazaniem do stosowania diety jajecznej jest ciąża i karmienie piersią.

Przeczytaj:  Maltitol keto – czy jest wskazany na tego rodzaju diecie?

Przykładowy jadłospis diety jajecznej

Oto przykładowe menu w trakcie 3-dniowej diety jajecznej.

Dzień I

Śniadanie: dwa jajka ugotowane na twardo, dwa plastry chudej szynki, pół grejpfruta

Obiad: schab gotowany na parze i sałatka z jajek, sałaty i rzodkiewki

Kolacja: sałatka z jajek, tuńczyka i jarmużu

Dzień II

Śniadanie: dwa jajka ugotowane na twardo, pomarańcza

Obiad: duszony kawałek drobiu i sałatka ze świeżego szpinaku, jajek i pomidora

Kolacja: sałatka brokułowo-jajeczna

Dzień III

Śniadanie: dwa jajka ugotowane na twardo, brzoskwinia

Obiad: Łosoś i sałatka szparagowo-jajeczna

Kolacja: sałatka z pieczarek, jajek i odrobiny majonezu

Przy tak restrykcyjnej diecie, trzy posiłki dziennie to podstawa. Oprócz tego niezbędne jest picie od 2 do 3 litrów płynów, czyli wody, niesłodzonej zielonej herbaty, opcjonalnie kawy.

Dieta jajeczna została szczegółowo opracowana przez dietetyków z kliniki Mayo w celu leczenia otyłości. Jak się jednak okazuje, nie każdy powinien ją stosować, a efekty mogą być krótkotrwałe, zwłaszcza że wiele osób po jej zakończeniu powraca do dotychczasowych nawyków żywieniowych. Warto też pamiętać, że dieta oparta głównie na jajkach i kilku innych, ograniczonych produktach spożywczych jest niezwykle wymagająca i trudno wytrzymać w jej założeniu. Najlepiej taką dietę przeprowadzić pod okiem lekarza lub dietetyka, a osoby zmagające się z dolegliwościami zdrowotnymi powinny skonsultować rozpoczęcie diety ze specjalistą.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
pasta kokosowa

Pasta kokosowa – właściwości i zastosowanie

Następny artykuł
dieta paleo

Dieta paleo – zasady i jadłospis

Zobacz też