Dieta ketogeniczna wady i zalety, oraz jakie zasady w niej stosować?

dieta ketogeniczna wady

Dieta ketogeniczna to plan żywieniowy pro zdrowotny oraz dla osób chcących się odchudzać. Plan ten skupia się na produktach spożywczych dostarczających zdrowych tłuszczów, niewielkie ilości węglowodanów oraz odpowiednią dawkę protein. Dieta ketogeniczna – wady i zalety, każde żywienie ma swoje za i przeciw.

Celem żywienia ketogenicznego jest dostarczenie organizmowi większej ilości kalorii z tłuszczy niż z węglowodanów. Początkowo może wydać się to nieco dziwne, skoro wcześniej każdy korzystał z większej ilości węglowodanów. Dieta ketogeniczna – wady i zalety, sprawdź i zdecyduj.

Czy dzięki diecie ketogenicznej można zgubić zbędne kilogramy?

Ogromny wpływ w diecie ketogenicznej na chudnięcie ma z pewnością zmniejszony apetyt, poprzez znaczną poprawę metabolizmu. Żywność, jaką się spożywa podczas stosowania diety, jest sycąca, a hormony odpowiadające za odczuwanie głodu ulegają redukcji. Wolniej wydziela się energia w wyniku rozkładu lipidów, niż w przypadku węglowodanów, organizm zaś nie doświadcza nadwyżek energetycznych, które zazwyczaj skutkują odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Badania pokazują, że osoby będące na diecie ketogenicznej, doświadczające stanu ketozy w ciągu 6 miesięcy straciły o 6,5 kilograma więcej niż osoby będące na diecie niskotłuszczowej. Jednakże jak każda dieta można w niej znaleźć wady i zalety.

Zalety diety ketogenicznej

Dzięki stosowaniu diety organizm zyskuje na wielu frontach. Dieta ketogeniczna wady i zalety – poznajmy najpierw jej dobre strony.

Zdrowsze serce

Wzmocnisz swoje serce – niezwykle istotne jest tu dobieranie odpowiednio zdrowej żywności. Na przykład spożywanie awokado zamiast czerwonego mięsa z grilla sprawi, że organizm będzie czerpał większą ilość dobrego cholesterolu. Nadmiar cholesterolu zmierza ku zmniejszeniu przepustowości naczyń krwionośnych, co ma bezpośredni wpływ na ryzyko wielu chorób serca. Zatem prowadzenie regularnej diety ketogenicznej i jej poprawne wprowadzenie w życie poprawi pracę serca, mając spory wpływ na samopoczucie oraz zmniejszy ryzyko pozostałych chorób. Ketodieta nie lubi grillowania tak jak i organizm człowieka. Podczas smażenia zasilanie go tłuszczami przetworzonymi nie jest właściwym odżywianiem. Tłuszcze przetworzone dzięki wysokiej temperaturze podczas grillowania cechują się wysoką szkodliwością. Podstawą diety jest odpowiednie zbilansowanie makroelementów w takich proporcjach, aby przeważały w nich tłuszcze.

Przeczytaj:  Czy olej MCT wspomaga odchudzanie? Jak go spożywać?

Walka z trądzikiem

To doskonały sposób na walkę z trądzikiem – jedną z bardziej istotnych przyczyn występowania trądziku jest nadmiar glukozy we krwi spowodowany jedzeniem potraw z wysokim IG (indeksem glikemicznym). Czyli spożywając dużą ilość węglowodanów i cukrów prostych, stwarzamy idealne środowisko dla zaburzenia flory bakteryjnej jelit, a dalej powstawania trądziku. Dieta keto zaś ma świetny wpływ na cerę, a uregulowanie cholesterolu ma niebagatelny wpływ na gospodarkę hormonalną.

W chorobie Alzheimera

Dieta wysokotłuszczowa wspiera funkcjonowanie mózgu – w wyniku obniżenia poziomu glukozy powstają ketony mogące wspierać prawidłową pracę mózgu. Nadmiar cukru jest szkodliwy dla mózgu i co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości. Dzięki swoim właściwościom ketony chronią i wzmacniają komórki mózgowe i właśnie dlatego chętnie przepisuje się dietę ketogeniczną osobom chorym na Alzheimera. Na chwilę obecną z pewnością jeszcze są przeprowadzane badania w tym kierunku, niemniej jednak ketodieta postrzegana jest, jako leczenie pomocnicze w terapii i zapobieganiu chorobie Alzheimera.

Pomoc w epilepsji

Przy odpowiednim prowadzeniu diety następuje zjawisko zwane ketozą, to nic innego jak zmiana metaboliczna, która ciała ketonowe ustanawia paliwem dla komórek. Epilepsy Foundation wystosowała tezę, jakoby istniała zależność między ketozą a ustępowaniem drgawek u chorych na padaczkę. Szczególnie jest to zauważalne u osób, które nie podjęły innej formy leczenia. Badania w tym kierunku nadal trwają.

Dieta keto pomaga w zmniejszeniu zachorowalności na raka

Stosowanie diety keto zwiększa stres oksydacyjny, któremu poddane zostają komórki nowotworowe, a czynnik ten może na nie działać zabójczo. W 2018 roku przeprowadzono badania, które sugerowały, że zmniejszenie glukozy we krwi, minimalizuje ryzyko komplikacji związanych z insuliną, a jak wiadomo jest to hormon, który odpowiada za dostarczanie glukozy do komórek w celu ich zasilania energią. Jej niepoprawne działanie być może jest powiązane z niektórymi odmianami nowotworów. Nie należy jednak traktować diety, jako panaceum na nowotwory, badania nad tym nadal trwają.

Przeczytaj:  Keto racuchy i placki z cukinii – idealne propozycje śniadaniowe

Wady diety ketogenicznej

Jak są zalety, to i wady, równowaga musi być zachowana, zanim więc zechcesz skorzystać z diety ketogenicznej, dowiedz się, na co jesteś narażony. Zbyt długie jej stosowanie może mieć niebagatelny wpływ na powstawanie kamieni nerkowych, dlatego też odradza się stosowanie diety ketonowej osobom z chorobami nerek. Stan ketozy zachodzący w diecie może także wpłynąć na pojawienie się nadmiaru białek we krwi, zaburzeń w gospodarce witaminami i minerałami. Chociaż dieta ketogeniczna z pozoru wydaje się być zdrowa może doprowadzić do nawarstwienia się tłuszczu wątroby, wszak wątroba odpowiada za wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Zatem odradza się ją w chorobach wątroby i trzustki.

Złe samopoczucie

Podczas pierwszych tygodni może pojawić się złe samopoczucie i duże osłabienie organizmu. Stan ten nazywa się grypą ketogeniczną, a wiązać się może z wieloma objawami, jak:

  • zmęczenie;
  • spadek formy;
  • zatwardzenie;
  • głód spowodowany niskim poziomem cukru;
  • bóle głowy;
  • wymioty.

Z trudnością także uprawia się aktywność fizyczną. Dolegliwości z czasem mijają, są jakby etapem adaptacyjnym, kiedy zaś organizm poradzi sobie z ogromnymi dla niego zmianami, wejdzie w stan ketozy.

Nie wszystkim dieta ketogeniczna służy

Faktycznie nie każdy może być na diecie ketogenicznej, najlepiej byłoby poradzić się lekarza lub dietetyka. Pewnikiem nie powinny przechodzić na keto dietę osoby z:

  • cukrzycą, lub te, które mają niedobór insuliny;
  • osoby mające zaburzenia żywienia;
  • posiadający kamienie nerkowe lub stany zapalne trzustki;
  • kobiety ciężarne i karmiące piersią.

Jak długo powinno się być na diecie ketogenicznej?

Mimo że dieta posiada sporo zalet, naukowcy nie polecają jej długiego okresu stosowania. Najczęściej czyta się komentarze mówiące o kilku miesiącach korzystania z diety ketogenicznej, a po jej zakończeniu powinno się przejść do odżywiania opartego na zdrowej żywności. Taki stan można stosować już wielokrotnie dłużej.

Przeczytaj:  Propozycja obiadowa w diecie ketogenicznej – placki z cukinii keto

Nie popadajmy w skrajności

Restrykcyjna dieta ketogenna może być pomocna w wielu aspektach, zarówno przy wyżej wymienionych jednostkach chorobowych lub przy otyłości. Faktem jest, że bardzo skuteczna w zrzucaniu nadprogramowych kilogramów może się spodobać. Miejmy jednak dystans do diety, do siebie, do jej skutków. W momencie, kiedy dają się zauważyć skutki uboczne w sposobie odżywiania, należy skonsultować się z lekarzem. Dieta ketogeniczna może mieć zalety i wady, należy jeść to, co służy organizmowi, nie bać się rozmów z dietetykiem, bo to on może w sytuacji, kiedy są wątpliwości zacząć je rozwiewać i prowadzić na dobre tory.

Po wczytaniu się w dietę ketogeniczną i podjęciu się spożywania tłuszczów w diecie nie uważajmy węglowodanów za coś najgorszego, wszak wśród planów żywieniowych występuje wiele odmian.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
ketchup keto

Śniadania na cały tydzień w diecie ketogenicznej – ketchup keto z pomidorów znakomitym dodatkiem do potraw

Następny artykuł
dieta ketogeniczna jadłospis 1500 kcal

Dieta ketogeniczna jadłospis 1500 kcal

Zobacz też