Olej z lnu – prozdrowotne właściwości i zastosowanie

olej z lnu

Oleje roślinne stanowią doskonałe uzupełnienie codziennej diety, szczególnie u osób nie spożywających mięsa. Olej lniany to jeden z najzdrowszych olejów, który zawiera idealne proporcje kwasów tłuszczowych. Poznaj najczęstsze zastosowania oleju lnianego.

Uboga dieta może prowadzić do licznych niedoborów żywieniowych. Aby im zapobiec, warto sięgnąć po roślinne oleje – naturalną skarbnicę cennych składników. Jednym z najzdrowszych olejów na świecie jest ceniony od wieków olej z lnu. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych sprawia, że jest szeroko stosowany zarówno w kuchni jak i kosmetyce.

Olej z lnu – właściwości zdrowotne

Olej z lnu znany był już wiele wieków temu mieszkańcom Grecji czy Rzymu. O jego korzystnym wpływie na zdrowie wspomina też Ajurweda – starożytna sztuka medyczna wywodząca się z Indii. Już przed wiekami dostrzeżono, że olej lniany ma właściwości lecznicze. Wszystko za sprawą idealnej proporcji kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są niezbędne w naszym organizmie, a mogą być dostarczane tylko poprzez pożywienie. Ponadto jest bogatym źródłem witaminy E, która uznawana jest za jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy.

Kwasy alfa-linolenowy (omega-3) i linolowy (omega-6) wpływają na obniżenie złego cholesterolu, a tym samym zapobiegają chorobom układu krążenia. Zmniejszają znacznie ryzyko powstawania zakrzepów i przyczyniają się do wzmocnienia pracy serca. Z kolei witamina E walczy z wolnymi rodnikami, a tym samym zapobiega powstawaniu nowotworów i innych chorób cywilizacyjnych. Olej z lnu działa uspokajająco i przeciwdziała depresji.

Olej z lnu – zastosowanie w kosmetyce

Olej z lnu znalazł szerokie zastosowanie w kosmetyce. Może być stosowany bezpośrednio na skórę, gdyż skutecznie łagodzi podrażnienia, opóźnia procesy starzenia i zapobiega utracie wody. Wzmacnia barierę lipidową skóry, może być stosowany zarówno samodzielnie jak również jako dodatek do kremów. Doskonale sprawdza się także do olejowania włosów – nie tylko wzmacnia cebulki, czy łagodzi stany zapalne skóry głowy. Domyka też łuskę włosa, nawilża i przywraca blask włosom suchym i zniszczonym. 

Przeczytaj:  Czy olej kokosowy jest zdrowy?

Olej z lnu – jak stosować?

Olej lniany może być stosowany zarówno zewnętrznie jak i wewnętrznie. Najlepsze efekty daje spożywanie 4-8 łyżek oleju dziennie. Może stanowić dodatek do koktajli, surówek czy sałatek. Ważne, aby nie poddawać oleju z lnu obróbce cieplnej, gdyż w ten sposób traci większość swoich cennych właściwości.

W przypadku zastosowania zewnętrznego, wystarczy kilka kropli oleju nałożyć na skórę lub włosy i delikatnie wmasować. Stosowany na włosy działa najlepiej pozostawiony na ok. 1 godzinę. Po tym czasie należy olej delikatnie zmyć przy pomocy szamponu.

Olej lniany – jak wybrać?

Przed zakupem oleju warto sprawdzić, w jakich warunkach został pozyskany. Najbardziej wartościowy jest ten tłoczony na zimno, nierafinowany i nieoczyszczony. Taki olej zawiera te same składniki odżywcze co nasiona. Jednak, aby rzeczywiście olej z lnu zachował wszystkie dobroczynne składniki, proces tłoczenia musi przebiegać w odpowiednich warunkach, a temperatura tłoczenia nie może przekraczać 40 stopni. Olej uzyskany w ten sposób jest produktem pełnowartościowym.

Jak przechowywać olej lniany?

Olej z lnu jest wrażliwy na działanie promieni słonecznych i wysoką temperaturę. Dlatego też powinien być przechowywany w ciemnej butelce w miejscu z dala od bezpośredniego światła. Dobrze jest butelkę z olejem ustawić w szafce, spiżarni, lub lodówce. W ten sposób po otwarciu może być przechowywany do 1 miesiąca.

Olej z lnu to najlepsze naturalne źródło kwasów omega-3 i omega-6. Prozdrowotne działanie tego oleju znane było już od wieków i zostało potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Olej z lnu wspiera odporność i zapobiega wielu chorobom. Działa korzystnie na układ nerwowy, wspiera procesy zapamiętywania i uczenia się. Może być bezpiecznie stosowany zarówno przez dzieci, dorosłych, jak i osoby starsze. Jako źródło DHA polecany jest także dla kobiet w ciąży.

Powiązane:

Przeczytaj:  Keto ciasto – sprawdzone przepisy na deser podczas diety ketogenicznej
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
Węglowodany nieprzyswajalne

Węglowodany nieprzyswajalne i ich rola w organizmie

Następny artykuł
Maltitol keto

Maltitol keto – czy jest wskazany na tego rodzaju diecie?

Zobacz też