Odstawienie cukru – dlaczego jest korzystne dla zdrowia? Efekty oraz skutki uboczne detoksu cukrowego

odstawienie cukru

Coraz więcej osób decyduje się na odstawienie cukru. Ten krok, choć niezwykle istotny i korzystny dla zdrowia może także przynieść pogorszenie samopoczucia. Dowiedz się jakich efektów można się spodziewać, gdy odstawisz cukier ze swojej diety.

Cukier obecny jest powszechnie we wszystkich produktach spożywczych. Nawet jeśli unikasz słodyczy, to i tak spożywasz cukier pod inną postacią. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do otyłości, cukrzycy, problemów z koncentracją i gorszą kondycją fizyczną. Aby uniknąć groźnych konsekwencji zdrowotnych warto przeprowadzić cukrowy detoks. Odstawienie cukru nie tylko poprawi twoją pamięć i ogólne samopoczucie. Poczujesz napływ nowych sił i energii do życia.

Odstawienie cukru – od czego zacząć?

Jeśli zdecydujesz się na odstawienie cukru, pamiętaj, by nie rezygnować z niego całkowicie z dnia na dzień. Warto działać stopniowo, dzięki temu unikniesz szybkiego powrotu do starych nawyków. Działanie cukru jest zbliżone do działania narkotyków, uzależnia niemal w równym stopniu. Dlatego nagła decyzja o rezygnacji może przynieść odwrotny skutek. Na początek warto zmniejszyć ilość cukru dodawanego do herbaty czy kawy, aż całkowicie zrezygnujesz ze słodzenia tych napojów. Słodkie przekąski lub batoniki możesz zastąpić owocami, bakaliami lub domowymi wypiekami. 

Odstawienie cukru – dlaczego detoks cukrowy jest ważny?

Rafinowany cukier, który stanowi dodatek do niemal wszystkich produktów spożywczych potrafi siać prawdziwe spustoszenie w naszym organizmie. Wypłukuje wapń, przyczyniając się do osłabienia kości i próchnicy. Zaburza naturalną florę bakteryjną jelit, przez co dochodzi do rozwoju groźnych dla zdrowia grzybów Candida. Zaburza pracę trzustki, powoduje nagły wzrost insuliny, co może w efekcie prowadzić do cukrzycy. Odstawienie cukru, czyli tzw. detoks cukrowy jest korzystne dla zdrowia i przyczynia się do poprawy nastroju i koncentracji.

Przeczytaj:  Co zjeść na keto obiad? Sprawdzone pomysły na keto obiady i kolacje

Odstawienie cukru – efekty uboczne

Skutki odstawienia cukru mogą pojawić się już w pierwszych dniach detoksu. Pogorszenie samopoczucia jest normalnym objawem i oznacza, że organizm zaczyna się oczyszczać. Możesz spodziewać się objawów takich jak osłabienie, ból głowy, rozdrażnienie, depresja, zwiększone łaknienie. Czasem występują także nudności i stany lękowe. Warto jednak pamiętać, że jest to stan przejściowy, niezbędny, aby organizm mógł odzyskać równowagę. Nieprzyjemne dolegliwości zazwyczaj ustępują samoistnie w przeciągu kilku dni. Aby złagodzić uboczne efekty detoksu cukrowego dobrze w tym czasie pić większe ilości wody.

Odstawienie cukru – skutki

Pozytywne efekty odstawienia cukru mogą pojawić się nawet po kilku tygodniach od jego odstawienia. To czas niezbędny, by przywrócić w ciele utracona równowagę. Jednak skutki odstawienia cukru są długofalowe, dlatego z pewnością odczujesz różnicę. Czego można się spodziewać?

  • poprawa koncentracji – twój organizm nie będzie narażony na ciągłe wahania glukozy we krwi, dzięki czemu będziesz bardziej skoncentrowany i wyciszony;
  • zwiększenie poziomu energii – cukier dodaje energii tylko na chwilę, po czym jego poziom gwałtownie spada, to przyczynia się do uczucia zmęczenia i osłabienia;
  • odbudowa mikroflory jelitowej – zwiększa się ilość dobrych bakterii w jelitach, a tym samym poprawia odporność i samopoczucie;
  • stabilizacja wagi – podjadanie słodkich przekąsek to spory problem, szczególnie jeśli masz nadwagę, rezygnacja z cukru pozwoli ci lepiej kontrolować swoją wagę.

Odstawienie cukru to ważny krok w walce o zdrowie. Nie tylko poprawia się samopoczucie fizyczne, ale także psychiczne. Warto ustalić sobie konkretny cel, a także działać stopniowo. Dzięki temu organizm będzie miał czas, by odzwyczaić się w swoim tempie od nadmiaru cukru. Zbyt gwałtowne działania mogą przynieść odwrotne efekty i przyczynić się do wzrostu wagi. Pozytywne skutki można odczuć już po kilku dniach, jednak na końcowy efekt zazwyczaj trzeba poczekać kilka tygodni.

Przeczytaj:  Dieta keto a miesiączka – jaki jest wpływ sposobu odżywiania na miesiączkowanie?

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
procent tłuszczu w ciele

Procent tłuszczu w ciele – jak sprawdzić jego zawartość? Prawidłowa ilość i metody pomiaru tkanki tłuszczowej

Następny artykuł
Metflex

Metflex – czym właściwie jest? Jaki ma wpływ na zdrowie i organizm człowieka? Najważniejsze informacje

Zobacz też