Mąka migdałowa – wartości odżywcze i zastosowanie

mąka migdałowa

Mąka migdałowa powstaje ze zmielonych migdałów. Dzięki temu zachowuje wszystkie walory smakowe i odżywcze. Poznaj zalety stosowania w kuchni tej mąki i sprawdź, jak możesz ją wykorzystać w diecie keto!

Tradycyjna mąka pszenna coraz częściej zastępowana jest przez inne rodzaje mąk. Dużym zainteresowaniem cieszą się mąki bezglutenowe, które mogą być bezpiecznie stosowane przez osoby z celiakią lub stosujące różnego rodzaju diety. Mąka migdałowa ma szereg właściwości, które sprawiają, że coraz więcej osób chętnie sięga po nią w kuchni. W jaki sposób można je wykorzystać w diecie ketogenicznej? Dowiedz się, jak powstaje taka mąka, jakie składniki sprawiają, że jest korzystna dla zdrowia i przekonaj się, czy możesz przygotować ją samodzielnie w domu. Ciekawe przepisy i najważniejsze informacje przedstawiamy w poniższym artykule.

Mąka migdałowa – jak powstaje?

Mąka migdałowa powstaje poprzez zmielenie nieprażonych, blanszowanych migdałów. Nasiona migdałowca zwyczajnego uzyskują po zmieleniu gładką, sypką strukturę i delikatny kremowy kolor. Ten wariant z powodzeniem zastępuje tradycyjne mąki, np. pszenną czy orkiszową. Przewyższa je przede wszystkim wysoką zawartością składników odżywczych, jak również oryginalnym smakiem.

Mąka migdałowa – wartość odżywcza

Mąka z migdałów to przede wszystkim niesamowite bogactwo witamin i minerałów. Ze względu na niewielką ilość węglowodanów jest polecana dla osób stosujących dietę ketogeniczną. Mąka migdałowa to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest także skarbnicą magnezu, sodu, potasu, wapnia i żelaza. Zawiera spore ilości błonnika i witaminę E, która uważana jest za silny antyoksydant. Jest pozbawiona glutenu, co sprawia, że świetnie nadaje się dla osób z celiakią.

Przeczytaj:  Przepis na keto ciasto czekoladowe z awokado – propozycja na święta wielkanocne

Mąka migdałowa – wpływ na zdrowie

Mąka migdałowa powstaje z mielonych migdałów, które korzystnie wpływają na kondycję organizmu. Regularne spożywanie mąki z migdałów przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Dzięki zawartości witaminy E skutecznie opóźnia procesy starzenia i hamuje rozwój wolnych rodników. Obniża poziom cholesterolu we krwi. W ten sposób chroni przed wystąpieniem chorób układu krążenia i miażdżycą. To jednak nie wszystkie jej właściwości prozdrowotne.

Mąka migdałowa zalecana jest także dla osób chorujących na cukrzycę, ponieważ wyrównuje poziom glukozy we krwi. Regularne jej spożywanie stanowi również skuteczną profilaktykę antynowotworową. Mąka z owoców migdałowca zwyczajnego korzystnie wpływa na zdolność koncentracji i zapamiętywania.

Zastosowanie mąki migdałowej w kuchni

Historia mąki migdałowej sięga aż XIII wieku. Już w tak odległych czasach stanowiła niezastąpiony składnik słynnego wytrawnego włoskiego deseru o nazwie frangipane. Dzisiaj z powodzeniem zastępuje najczęściej stosowaną mąkę pszenną. Przewyższa ją wartością odżywczą i smakiem. Mąka migdałowa może być stosowana w kuchni zamiast mąki pszennej do następujących potraw:

  • naleśników, racuchów, gofrów;
  • muffinek i ciast i pozostałych wypieków;
  • pizzy i chleba;
  • zup i sosów;
  • owsianki, koktajli czy płatków śniadaniowych.

Mąka migdałowa może zostać użyta również do deserów i ciast, które nie wymagają pieczenia. Stanowi zdrowy i smaczny substytut tradycyjnej mąki.

Mąka migdałowa – czy można ją zrobić samemu?

Mąka migdałowa to świetny zamiennik w kuchni, który bez problemu możesz przygotować samodzielnie w domu. Przygotowanie mąki domowej roboty nie jest skomplikowane. Wystarczą jedynie dobry blender, a także migdały pozbawione skórki. Nie można ich jednak blendować zbyt długo, ponieważ zamiast mąki otrzymasz masło migdałowe. Produkcja mąki migdałowej nie jest więc trudna. Tak przygotowany produkt można przechowywać maksymalnie 3 miesiące. Należy trzymać go w szczelnych pojemnikach.

Mąka migdałowa – gdzie kupić?

Jeśli nie chcesz z jakiegoś powodu samodzielnie jej przygotować, mąkę migdałową możesz kupić niemal w każdym większym sklepie. Decydując się na ten rodzaj mąki, warto zwrócić uwagę, by w składzie znajdowały się wyłącznie same migdały. W ten sposób zapewnisz sobie produkt najwyższej jakości, którym z powodzeniem można zastąpić mąkę pszenną. Cena mąki migdałowej wynosi zwykle od 15 do 30 zł za 500 gramów. Koszt znacząco odbiega od ceny zwykłej mąki, jednak w pełni odzwierciedla bogactwo wielu składników. Jeśli zależy ci na produkcie naprawdę wysokiej jakości, możesz kupić mąkę w sklepach ze zdrową żywnością.

Przeczytaj:  Przepis na pyszne keto bułki bezglutenowe i inne pieczywa ketogeniczne. Jakiej mąki możesz używać?

Mąka migdałowa – przeciwwskazania

Właściwości migdałów są naprawdę imponujące, dlatego warto włączyć je do zdrowej diety. Jednak nie dla wszystkich mąka migdałowa jest produktem w pełni bezpiecznym.

  1. Szczególnie powinny uważać osoby z alergią na orzechy, ponieważ migdały, podobnie jak one, mogą wywołać silną reakcję alergiczną.
  2. Ze względu na niską zawartość węglowodanów, a sporą ilość jednonasyconych kwasów tłuszczowych mąki migdałowej powinny unikać osoby otyłe i ze znaczącą nadwagą.
  3. Mączki z migdałów nie należy wprowadzić do menu dzieci zbyt wcześnie, można to zrobić tuż po ukończeniu 1. roku życia.

Migdałowiec należy do rodziny różowatych, a jego nasiona zawierają ogromną ilość ważnych witamin oraz minerałów. Mąka powstaje z nasion pozbawionych łupinki i bez wątpienia należy do najbardziej wartościowych pokarmów. Bez problemu możesz samodzielnie przygotować ją w domu, jeśli tylko dysponujesz odpowiednim blenderem o wysokich obrotach. Ten rodzaj mąki wskazany jest szczególnie dla osób stosujących dietę keto, ze względu na wysoką ilość kwasów tłuszczowych. Nie powinny jej spożywać dzieci, które nie ukończyły jeszcze 12 miesiąca życia, a także alergicy uczuleni na orzechy.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
tahini

Tahini – jak przyrządzić smaczną pastę na bazie nasion sezamu?

Następny artykuł
Intermittent fasting

Intermittent fasting – kto może stosować dietę IF? Wady i zalety postu przerywanego

Zobacz też